NBTweb.nl Bosch

Toekomstbestendig met nieuwe Ethernet diagnose-interface

Bosch stelt de nieuwe generatie KTS-toestellen met innovatieve en nog krachtigere diagnoseoplossingen voor
  • KTS 560 en KTS 590: twee nieuwkomers als koplopers op het gebied van innovatie
  • Allereerste universele diagnosetesters die diagnose via Ethernet (Diagnostics over IP) mogelijk maken
  • Geoptimaliseerde geïntegreerde PassThru-interface voor het herprogrammeren van stuurapparaten via het webportaal van voertuigfabrikanten
  • Snellere diagnose dankzij simultane parallelle communicatie met meerdere stuurapparaten tegelijkertijd
  • ESI[tronic] 2.0: in lijn met de elektronica van moderne voertuigen
Door het toenemend gebruik van elektronische systemen in voertuigen, bijvoorbeeld voor rijhulp- of comfortsystemen of voor de vermindering van de uitstoot, spelen diagnosetoestellen een belangrijke rol in het garagebedrijf. Als pionier in werkplaatsequipment, is Bosch de allereerste leverancier van universele diagnoseapparatuur met de nieuwe op Ethernet-gebaseerde diagnose-interface. Naast alle gebruikelijke diagnoseprotocollen ondersteunen de nieuwe KTS-diagnosetesters eveneens het nieuwe op Ethernet gebaseerde Diagnostics over IP (Internet Protocol) diagnoseprotocol.

De nieuwste modellen van meeste Europese autofabrikanten zijn al met een Ethernet-voertuignetwerk uitgerust. De Volvo XC90 is de eerste auto op de markt die bovendien complete diagnose via Ethernet toelaat. De Bosch ESI[tronic]-software detecteert automatisch wanneer de Ethernet-interface geactiveerd moet worden.

Daarnaast is de nieuwe generatie KTS-toestellen uitgerust met de verbeterde PassThru-interface die toelaat om, in overeenstemming met Euro 5/6, de webportalen van de autofabrikanten te gebruiken voor het herprogrammeren van stuurapparaten.


Nieuwe KTS 560 en KTS 590 diagnosemodules:
De nieuwe KTS 560 en KTS 590 diagnosemodules kunnen tegelijkertijd tot maximaal drie CAN-interfaces en drie K-/L-lijn interfaces gebruiken. Hierdoor wordt de communicatie en diagnose van stuurapparaten sneller dan ooit tevoren. Een Bluetooth klasse 1-verbinding maakt een vlotte connectie met de computer van het garagebedrijf mogelijk en laat overal in de werkplaats een mobiel gebruik van de modules toe. Hierdoor wordt bij een diagnose met de KTS 560 en KTS 590 tijd en kosten bespaard.

Voorts werd ook de geïntegreerde meettechniek maar liefst tweemaal krachtiger in vergelijking met de voorgaande generatie KTS-diagnosetesters. Zo is de geïntegreerde multimeter van de KTS 560 tweemaal nauwkeuriger en de geïntegreerde 2-kanaals-oscilloscoop van de KTS 590 tweemaal sneller dan voorheen. Hierdoor kunnen alle signalen van sensoren en actuatoren worden gemeten en vergeleken met de referentiesignalen in de ESI[tronic]-software.


Een nieuwe mijlpaal in de KTS-geschiedenis:
1988: KTS 300, de eerste diagnosetester voor wagens ter wereld
1991: ESI[tronic] op CD
1997: KTS 500, de eerste draagbare diagnosetester
2002: KTS 520, 550, 650
2004: ESI[tronic] op DVD
2006: KTS 530, 540, 570
2007: KTS 200, 670
2009: KTS 340
2011: KTS Truck en KTS 8xx
2012: ESI[tronic] 2.0
2013: KTS 440
2015: KTS 940, 970 en 900 Truck
2016: KTS 560, 590, 460, 960 en 980